Stop med natflaske - 16 mdr.

22. november 2016

Alder:
16 mdr.

Stop med natflaske - 16 mdr.

Hej Helen

Min datter er snart 16 mdr., men da hun blev født 30+0, er hun korrigeret "kun" 13,5 md. Hun er lidt bagud motorisk og har problemer med forstoppelse, men ellers fejler hun intet. Hun er pt. ved at lære at gå og går med gåvogn. Hun får stadig 1-2 (sjældent 3) flasker med MME i døgnet. Jeg er alene med hende, og vores dagsrytme ser sådan ud:

Ca. 5.30: Jeg står op og tilbyder hende en flaske (hvis hun ikke allerede er vågnet og har bedt om en)
6.45: Hun afleveres i dagpleje, hvor hun får morgenmad, fx. havregrød, frugt, krydderbolle m. smør/ost, etc. Vand til alle måltider af kop. Er begyndt selv at holde koppen.
Ca. 8: Hun lægges til formiddagslur. Denne er dog måske ved at glide ud.
Ca. 11-11.30: Frokost. Som regel rugbrødsmadder. Alternativt pasta, æggekage.
Ca. 12-14.30/15: Middagslur
Ca. 15.30: Eftermiddagsmad. Frugt, kiks, håndmad, etc.
Ca. 16: Jeg henter i DP
Ca. 16.30: Hun tilbydes kiks, frugt, agurk, figenstang, peberfrugt el. lign. Hun virker ofte sulten, selvom hun næsten lige har spist i DP!
Ca. 17.30: Aftensmad (som hun til gengæld ikke spiser særlig meget af. Det samme som jeg spiser, altså fx. kylling i sovs med brune ris og grøntsager, boller i ...

Annonce

... karry, en pastaret el. lign. Typisk letmælk til.
Ca. 18.30-19: Klar til sengetid (hun er tit træt, fordi det er lange dage i DP)
Sover typisk senest 19.30.

Som regel vågner hun mellem kl. 22 og 23 og er sulten og får en flaske MME på 180-210 ml. Herefter sover hun for det meste igennem, til hun vågner og får morgenflaske.

Mit spørgsmål er nu: Hvornår og hvordan skal jeg trappe ud af de to natflasker? Hun er ikke den, der drikker mest, selvom det er blevet bedre. Og fordi hun også lider af forstoppelse, synes jeg det er vigtigt, at hun får den væske. Hun har tidligere fået både Movicol og Lactulose og har selv der haft behov for Microlax 1-2 gange om ugen, men vi er for nylig skiftet til Laxoberal, som indtil videre har bedre effekt med afføring hver dag.

Kan/bør jeg evt. erstatte MME med almindelig let- eller minimælk? Men hun skal jo også slippe flaskerne på et tidspunkt? Det er mange måneder siden, hun har fået dagflaske - ikke siden april, mener jeg!

Jeg beklager det lange skriv, men pga. hendes historie tænkte jeg, det var vigtigt at få så meget som muligt med :-)

Venlig hilsen
Kathrina

PS: Hendes størrelse er alderssvarende. Hun vejer ca. 11 kg og er ca. 80 lang.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor