Brev:
Stop med natflaske - 16 mdr.
22. november 2016
Alder:
16 mdr.
Stop med natflaske - 16 mdr.
Hej Helen
Min datter er snart 16 mdr., men da hun blev født 30+0, er hun korrigeret "kun" 13,5 md. Hun er lidt bagud motorisk og har problemer med forstoppelse, men ellers fejler hun intet. Hun er pt. ved at lære at gå og går med gåvogn. Hun får stadig 1-2 (sjældent 3) flasker med MME i døgnet. Jeg er alene med hende, og vores dagsrytme ser sådan ud:
Ca. 5.30: Jeg står op og tilbyder hende en flaske (hvis hun ikke allerede er vågnet og har bedt om en)
6.45: Hun afleveres i dagpleje, hvor hun får morgenmad, fx. havregrød, frugt, krydderbolle m. smør/ost, etc. Vand til alle måltider af kop. Er begyndt selv at holde koppen.
Ca. 8: Hun lægges til formiddagslur. Denne er dog måske ved at glide ud.
Ca. 11-11.30: Frokost. Som regel rugbrødsmadder. Alternativt pasta, æggekage.
Ca. 12-14.30/15: Middagslur
Ca. 15.30: Eftermiddagsmad. Frugt, kiks, håndmad, etc.
Ca. 16: Jeg henter i DP
Ca. 16.30: Hun tilbydes kiks, frugt, agurk, figenstang, peberfrugt el. lign. Hun virker ofte sulten, selvom hun næsten lige har spist i DP!
Ca. 17.30: Aftensmad (som hun til gengæld ikke spiser særlig meget af. Det samme som jeg spiser, altså fx. kylling i sovs med brune ris og grøntsager, boller i karry, en pastaret el. lign. Typisk letmælk til.
Ca. 18.30-19: Klar til sengetid (hun er tit træt, fordi det er lange dage i DP)
Sover typisk senest 19.30.
Som regel vågner hun mellem kl. 22 og 23 og er sulten og får en flaske MME på 180-210 ml. Herefter sover hun for det meste igennem, til hun vågner og får morgenflaske.
Mit spørgsmål er nu: Hvornår og hvordan skal jeg trappe ud af de to natflasker? Hun er ikke den, der drikker mest, selvom det er blevet bedre. Og fordi hun også lider af forstoppelse, synes jeg det er vigtigt, at hun får den væske. Hun har tidligere fået både Movicol og Lactulose og har selv der haft behov for Microlax 1-2 gange om ugen, men vi er for nylig skiftet til Laxoberal, som indtil videre har bedre effekt med afføring hver dag.
Kan/bør jeg evt. erstatte MME med almindelig let- eller minimælk? Men hun skal jo også slippe flaskerne på et tidspunkt? Det er mange måneder siden, hun har fået dagflaske - ikke siden april, mener jeg!
Jeg beklager det lange skriv, men pga. hendes historie tænkte jeg, det var vigtigt at få så meget som muligt med :-)
Venlig hilsen
Kathrina
PS: Hendes størrelse er alderssvarende. Hun vejer ca. 11 kg og er ca. 80 lang.